BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, July 21, 2009

women Women WOMEN = wanita Wanita WANITA

ZAMAN berubah, TEKNOLOGI berubah, PEMIKIRAN manusia juga berubah

aku berkongsi berdasarkan pernyataan yg dilemparkan oleh certain party....

(gambar sekadar hiasan)

PERCEPTION 1: "mak mintak 1 je..kat dunia ni,,ko nak wat pape pun mak x kisah..buat la,,tapi mak nak bila ko dah kawin nanti mak nak yg bertudung...."(idea: Syurga Cinta)

(gambar sekadar hiasan)
  • senang2 je kan..bila dah pakai,buang je..aku dari awal dah pernah terfikir hal ni...x kisah la dalam cerita ke realiti ke..at last,hero tu nak hidup ngan perempuan yang baek2 je...tapi pernah kah hero tu terfikir, sebelum de hidup dgn 'heroin' yang bertudung dan baek2 tu,de pernah hancurkan hidup seseorang yang bergelar 'wanita'? Ada sesetengah orang tu,target de hanya wanita yang bertudung dan baek2 sahaja(yelah,,sejuk di mata bila org pandang).memang betul,tapi ucapan tahniah ini hanya pada mereka yg x pnh hancurkan hdup seorang wanita. Tetapi pada mereka yg dah dapat 'anugerah' itu tetapi pernah hancurkan hdup seorang wanita,,perlukah diberi penghormatan? layakkah mereka menerima 'anugerah' itu? Sedarlah, penghormatan akan diberi kepada mereka yg layak menerima sahaja..Pernah kah mereka terfikir..nasib wanita yg telah dihancurkan itu? apakah nasib laki2 laen yg menerima mereka?
PERCEPTION 2: " Bila kawin t, ak bg la wife ak keje dulu...sekejap je la,nak bagi de rasa berbaloi ke x ngan beberapa tahun de penat study..." (idea: Senior IB)

(gambar sekadar hiasan)
  • Accidentally ak terdengar perbualan 'senior2' waktu kelas IB semalam..hahaha...dan ak mula berfikir,,adakah nasib ak juga begitu? ha2...yela,,zaman sekarang wanita suka bekerja,tapi itu tidak bermakna mereka lebih mementingkan kerjaya daripada kebahagiaan sendiri..tolong tukar pemikiran anda yg wanita tidak perlu bekerja hanya kerana anda sudah bekerja dan gaji anda sudah terlebih untuk menyara keluarga,,ap yang penting di sini, komunikasi secara tulus dan persepakatan sebelum kedua-dua nya bersetuju untuk meneruskan hidup bersama
PERCEPTION 3: " pasangan husband and wife tak boleh kedua-duanya dari PETRONAS???!!!"

  • Isu ni mula hangat di tempat study ak...hahaha...x taw la betul ke x..pasangan couple dah mula takut...bukan setakat dorang je, ad certain people yang aim nak cari pasangan hidup waktu intern or keje ngn petronas t mula goyah...hahaha..kenapa PETRONAS mula terfikir hal mcm ni? ak x taw pe pandangan dari pihak mereka, tapi pada pandangan ak...PETRONAS nak memperluaskan benefits n rewards yang setiap staff mereka dapt kepada orang lain..Bayangkan kalo dua2 dari PETRONAS? dua2 dapat bonus and benefits yang sama,padahal objektif utama PETRONAS nak bantu masyarakat...hal ni,,ak no komen =)
PERCEPTION 4: "Malu la kalo kita yang start dulu...macam perigi cari timba"

(gambar sekadar hiasan)
  • ada ke theori atau falsafah yang mengatakan kita sebgai kaum wanita tidak boleh bertindak dahulu? haha..ingin ak katakan di sini, kalo kita imbas kembali zaman nabi terakhir kita, Nabi Muhammad saw... ketika itu, isteri baginda sendiri; Siti Khadijah yang menghatar rombongan "meminang" dahulu...apakah itu? Tapi x taw la kan,,zaman itu boleh la...zaman sekarang susah nah cari laki2 'seperfect' itu..hehe..ak sering dinasihati oleh mak cik ku..bahagia de skrang.." Allah dah cakap dalam Quran, Wanita yang baik dijadikan untuk lelaki yang baik".... Ada 3 kategori jodoh..Pertama jodoh dari syaitan,kedua jodoh dari jin dan ketiga jodoh dari Allah...percayalah pada kuasa Nya..Insya allah..
p/s: yang baik itu dijadikan teladan dan yang buruk itu dijadikan sempadan

5 comments:

amirulhazwan said...

analisis yang komprehensif. semmat. tahniah atih.

ARe-TEh said...

ami--> semmat ke?hahaha..thanks =)tahniah utk pe?

wanie said...

bravo atih.....hehee
wani suke perceptian 1 tu...
well, even a bad guy pun nk some1 yg bek...
but dont they know dat jodoh yg bek adalah untuk yg bek jgk...tuhan maha adil....

Unknown said...

yg 1st perception tu 'memukul' hati ak..

p/s:bnyk ko trpengaruh ngan syurga cinta[3 jodoh]

ARe-TEh said...

Wanie--> yup wanie,,ath setuju

WanPai-->ho3,,boleh la..mula2 ak x suka cerita tu,,last2,ak dpt msg yg dorg nak smpaikn...ak kire hebat r kalo post ak kali ni dpt 'memukul' hati ko kn? hahahaha